START 1e semester: 12 februari tot en met 29 april 2024

11 lessen op ma.mi. en vr.av. naar keuze. Sinds 20 maart 2020 geef ik al online les en nu ga ik voor de zevende keer weer online met een eerste semester. Je hoeft geen enkele ervaring te hebben met meditatie, tekenen of schilderen. Door de duidelijke instructie van Jan (24 jaar ervaring) kom je stapsgewijs tot een mooie icoon.

 

Ik heb een impressie van de les op Internet gezet van het tweede semester over een klein detail van het gelaat, het tweede licht verzachten. Online voorbeeld schilderles of klik op foto

les

 

ONLINE PRIVÉ-LES VOOR ALLEN. Binnen twee jaar gevorderd.

De online lessen, deze gaan gewoon door. Online privé-les voor allen. Binnen twee jaar gevorderd.
De opleiding bestaat uit 4 semesters. 1e): één portret naar keuze maken van Christus, of Maria de Moeder Gods. 2e): een andere heilige ten halven lijve, dus met kleding en vergulden, nl. Christus of Maria de Moeder Gods. 3e): een kleine compositie met twee of drie personen. Voor het 3e semester doe ik een paar voorstellen van voorbeelden en je kunt zelf ook aandragen welke icoon je favoriet is of je aan je hart gaat. Bv. de Annunciatie of een andere feestdagicoon, een Madonna met kind kan ook in alle varianten. Ik heb heel veel. Die zet ik dan als voorbeelden op mijn blog zodat je ze ziet. Ik schilder niet meer mee. Je zet de icoon op zoals je geleerd hebt. 4e ): een grote compositie. Je krijgt wekelijks een face-to-face gesprek via Zoom (niet meer met Skype) met een heel nuttige bespreking van je ingezonden werk. Tevens veel inspirerende werktekeningen, info over alle aspecten van iconen en 25 instructiefilmpjes van 10 minuten (ik schilder hetzelfde met jou mee) via een privé - Youtube - link. Dit alles kost je 150 €, het lesgeld. Het materiaal wordt je toegestuurd. Een startersset kost 70 €, daar zit in: 11 pigmenten voor 2 iconen, iconenplaat, transparante werktekening, 4 penselen, mahoniehouten plank 19x15 cm, mediumflesje, plastic paletje en een wekelijks Zoomgesprek van 15 minuten.
Of je neemt een Pluspakket-set voor 110 €, met 11 pigmenten voor 4 iconen, iconenplaat, transparante werktekening, 4 penselen, mahoniehouten plank 25x19 cm, mediumflesje, plastic paletje en een wekelijks Zoomgesprek van 20 minuten. Dit alles is meestal tegen de laagst mogelijke prijs, en in overleg kan wie al iets heeft minder aanschaffen. De lestijden zijn maandagmiddag en vrijdagavond. Nu de fysieke lessen weer beginnen gaan de online-lessen op deze dagen door.
Wees op tijd voordat het vol is en meld je nu aan voor de online cursus en de nota zal per 10 januari te voldoen zijn. Dit is de kans voor goede iconenles als je niet in de Randstad woont, aan huis gekluisterd bent of in het buitenland verblijft. Of je bent een vastgelopen iconenschilder. En je hoeft de deur niet uit.

 

Tot ziens! 

 

Meer informatie en aanmelden:

Iconen.nl

janverd@xs4all.nl (klik op link of stuur op andere wijze een bericht aan janverd@xs4all.nl).

 

                      kapjeMG

 

 

Nr. 210
30x25 cm., € 400
Nr. 215
30x25 cm., € 400

Portretten met acryl geschilderd op doek.
Klik op portret om te informeren naar betreffende werk (e-mail).

Een bezoek aan het atelier is mogelijk na telefonische afspraak via tel. 020-6259644.

 

 

Nr. 301
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 302
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 303
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 304
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 305
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 306
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 307
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 308
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 309
20x15cm, € 50
(excl. verzending)
Nr. 310
20x15cm, € 50
(excl. verzending)

Portretten in tempera op houten paneel met gesso met bladgoud.
Klik op portret om te informeren naar betreffende werk (e-mail).

Een bezoek aan het atelier is mogelijk na telefonische afspraak via tel. 020-6259644.

 

 

Nr. 209
35x25cm, € 600
Nr. 211
35x25cm, € 400
Nr. 212
30x25cm, € 400
Nr. 213
30x25cm, € 400
Nr. 214
acryl op karton, 40x30cm, € 50 excl. inlijsten en verzending
Nr. 216
Tempera op gesso op paneel, 20×14cm, € 50

Portretten met acryl geschilderd op doek (tenzij anders vermeld).
Klik op portret om te informeren naar betreffende werk (e-mail).

Een bezoek aan het atelier is mogelijk na telefonische afspraak via tel. 020-6259644.

 

 

Temple and Morsink on the new-found and signed Anastasis-icon of Angelos Akotantos:
"And he is unique in that we know his name and the circumstances of his life. He was the first icon painter to break the tradition of anonymity and sign his works".
These two icon traders are not well informed: In the 11th century, in Byzantine times, you have the Georgian Tohabi who signs on 6 icons in Egypt. There is also the famous Crucifixion, in a so-called Crusader Icon Style, which says ΧΕΙΡ ΠΕΤΡΟΥ, by the hand of Peter, 14th century. Furthermore, the Macedonians signed extensively from the 14th century - see the catalogue of Macedonian icons in the Catharijneconvent by D.Krikhaar. These are the facts. After that Angelos comes (approx. 1400-1450), but how far is that true? If the missing icons of his unknown teachers are signed, what then? If a name is left on the back of older icons on the wood (which also happens today), it will disappear sooner than a name under the varnish and it will not bite. Morsink and Temple have to blame themselves on their ignorance and it also appears in the newspaper NRC. Ridiculous! Coldery.

After the Georgians, Crusaders, Macedonians (so Serbs) and Greeks, the Russians signed. Details can be found on David Coomler's blog Icons and their Interpretation and in Irina Gorbunova's book The Icon: Truth and Fables.

And the story continues. With Simon Morsink-Temple's comment (Angelos' first signing) I still presume that they know about the Greek tradition of signing but not about the earlier worldwide signing. The signing, of course, continued, even in Russia until the 19th century, even by some Old Believers.

Many, and I suspect also the authors without mentioning, express their disapproval of this signing, and think that the icons are so sacred (they are of course) that signing is not allowed (they call it the tradition of anonymity). In our time, signing is going off. The Serbian Todor says: "Iconographers refrain from putting their signature on icons due to piety and fashion - not because icons have no author." The Old Believers have been saying since the 17th century that the iconpainter must remain anonymous. According to them, only men are allowed to paint icons, so you can see which unworldly ultras are. In Paris there is a priest who says that only priests can paint icons. Come on!

The Orthodox Church has made icon painters such as Rublev especially saints and did not want them to remain anonymous. The Byzantine Theophanes the Greek was known in Constantinople before he went to Russia, made a name as Feofan Grek and became the teacher of Rublev. The church has not erased or crossed out the names of the painters in the contracts of the commissions and the annals of the monasteries and churches. What is also logical is: if the patron wanted his name on the icon or on the fresco (not to be resisted), why not mention the painter? I assume in the present this is happening in Russia, but I am still waiting for information.

Where does the preoccupation with the anonymity of the icon painters come from? We have mentioned the Old Believers. Even some of their icons are signed. One can also think of an icon in a Russian icon studio in the 19th century if it was made, painted, eh sorry written by 4 or 5 men - what name should be on it? So no signature. One can also imagine in time so many signatures on the back have vanished that it seemed nothing at all was ever signed. So it should be forbidden but it wasn't as we know.
There is no tradition of anonymity. It is an idea. Idealistic people who think icons were not sold for money have this idea. People who trade icons adhere this now.

Finally, I would like to point out to the reader that it is a modest and respectful tradition of the Greeks to sign with "by the hand of", because the inspiration comes from above, right? Read more about this in my article at www.iconen.nl "Are the Greeks signing?" In Dutch.